Odkąd cię nie ma - Morgan Matson

A czy ty lubisz przekraczać swoje granice?


Emily jest nieśmiałą dziewczyną, która gdyby nie jej zwariowana przyjaciółka Sloane, na zawsze pozostałaby w cieniu i nie miała żadnego życia towarzyskiego. Niestety przed rozpoczęciem wyczekiwanych i zaplanowanych wakacji, Sloane niespodziewanie znika, pozostawiając przyjaciółce jedynie list z zadaniami do wykonania. Emily nie potrafi odnaleźć się w nowej rzeczywistości i chce jak najszybszego powrotu swojej najlepszej (i jedynej) przyjaciółki. Wierzy, że wykonanie wszystkich zadań doprowadzi ją do Sloane. Jednak lista nie jest wcale tak łatwa, jakby mogło się to wydawać, bowiem Emily będzie musiała wykonać kilka rzeczy, których robić po prostu nie chce.
"Odkąd zaprzyjaźniłam się ze Sloane, czułam się tak, jakby otaczała mnie siatka bezpieczeństwa."
"Odkąd cię nie ma" to prowadzona w zrównoważonej i spokojnej narracji historia dziewczyny, która nie przekracza swojej strefy komfortu. Nieśmiałe osoby mają to do siebie, że boją się zrobić pierwszy krok, obawiają się podjąć trudniejszej decyzji z obawy o upokorzenie, przegraną czy chociażby z chęci zostania z boku i nie bycia w centrum wydarzeń. Takie osoby mają własny hamulec bezpieczeństwa, który wstrzymuje je przed wieloma rzeczami, które mogłyby wnieść w ich życie trochę koloru, spontaniczności, adrenaliny czy ciekawego doświadczenia. Nie chcą się wpychać na świecznik z wielu obaw, które je zwyczajnie powstrzymują. Najczęściej wywołuje to strach przed byciem ocenianym przez innych. Taka osoba nie robi kroku w stronę spełniania marzeń czy chociażby zrobienia czegoś nowego, bo po prostu za dużo myśli o konsekwencjach - co będzie, co inną powiedzą.
"Bez niej zaczynałam sobie uświadamiać, jak beznadziejnie idzie i radzenie sobie samej."
Właśnie taką osobą jest nasza główna bohaterka Emily - nieśmiała, stonowana, wstydliwa, lekko strachliwa, szara myszka, która na imprezie raczej podpiera ściany, niż tańczy w świetle reflektorów, osoba która się nie wyróżnia, która woli siedzieć cicho, tym bardziej, że ma przyjaciółkę, która robi wszystko za nią, bo tak jest jej wygodniej. Jednak czy takie życie w cieniu i strachu przez innymi powinno trwać dalej? U Emily nie trwa, gdyż pewnego dnia jej przyjaciółka znika pozostawiając za sobą tylko i wyłącznie listę z zadaniami to zrobienia. Z zadaniami, które zdecydowanie wykraczją poza stref komfortu Emily. Czy dziewczyna odważny się wypełnić listę, która na samą myśl wzbudza w niej poczucie wstydu i niechęci? Jednak, co jeśli wykonanie tych czynności sprawi, że dziewczynie uda się odnaleźć przyjaciółkę?
"... nie trzeba robić czegoś wielkiego, by wykazać się odwagą. To drobne gesty są najtrudniejsze.""
"Odkąd cię nie ma" to opowieść o przekraczaniu swoich granic. Początkowo myślałam, że za całą historią kryje się jakaś wielka tajemnica, sekret który wbije w fotel. Dopiero później zrozumiałam, że tak naprawdę jest to książka o poszukiwaniu siebie - swojego wewnętrznego i prawdziwego Ja, o pozbywaniu się ciężaru złożonego z nieśmiałości, poczucia wstydu, braku pewności siebie, chęci ukrywania się. Nie jest to opowieść nacechowana emocjonalne, nie podnosi również napięcia, ale ma w sobie to COŚ, co ją wyróżnia. Coś, co sprawia, że chce się przerzucać następne strony. Mimo, że narracja prowadzona jest w sposób spokojny, to nie nudzi. Jest lekka, zabawna, przyjemna i inteligentna. Spędziłam z nią miło czas, bo w Emily (głównej bohaterce) widziałam siebie sprzed lat, z czasów gdy nieśmiałość przeszkadzała mi w codziennym życiu. Dzięki temu przypominałam sobie jaka byłam i jak wiele zmieniło się w moim życiu, w postrzeganiu świata, w sposobie podejścia do innych. Czułam się, jakby ta historia w jakiś sposób była o mnie z przeszłości, o 15-letniej mnie, która bała się być w centrum uwagi i uciekała przed różnymi wyzwaniami. I myślę, że wiele osób odnajdzie siebie zarówno w samej bohaterce, jak i w tej opowieści.
 "Masz czasem wrażenie, że niektóre dni trwają pięć lat, a inne kończą się w minutę?"
Morgan Matson pisze bardzo zabawne, mądre i dobre powieści, któro pomimo braku ekscytującej akcji czyta się z wielką przyjemnością. Zawarte w niej refleksje sprawiają, że po przerzuceniu ostatniej strony chce się wrócić do tych kilku fragmentów które zapadły głęboko w pamięci. A najważniejsze, że nagle pragnie się zrobić coś nowego, coś innego, coś co byłoby lekko ryzykowne bądź zwyczajnie zabawne, ale warte zapamiętania na całe życie. Bo czy jest coś ważniejszego, niż cieszenie się każdym dniem, każdą chwilą? Ta powieść trafia w ten czuły punkt, który odpowiada za zajrzenie w głąb samego siebie, bo czasem zapominamy jacy jesteśmy i czego byśmy chcieli od życia. "Odkąd cię nie ma" to historia pełna refleksji i przeróżnych odcieni lata, przygody oraz przyjaźni. Wiedziałam, że będę zauroczona tą powieścią i się nie myliłam. Wiedziałam, że jest na co czekać.

Tytuł oryginału: Since you've been gone / Seria: pojedyncza powieść/ Autorka: Morgan Matson/
Wydawnictwo: Jaguar - opis / Data wydania oryginału: maj 2014 / Data wydania w Polsce: styczeń 2016 

/Liczba stron: 384

Prześlij komentarz

0 Komentarze